Brändifilmin tarkoituksena on tuoda yrityksen olemassaolon tarkoitus esiin tavalla, joka edustaa brändin identiteettiä ja arvoja. Brändifilmi voi olla vaikkapa elokuvamainen tarina perheyrityksen historiasta tai animaatio, joka tuo kiinnostavalla ja leikkisällä tavalla esiin projektinhallintatyökalun hyödyt. Oli toteutustapa mikä tahansa, tärkeintä brändifilmissä on, että se esittelee brändin ja sen olemassaolon tarkoituksen katsojalleen.
Brändifilmillä ei ole tarkoitus tehdä yksityiskohtaista esittelyä yrityksestä tai selitystä sen tuotteen tai palvelun toimintaperiaatteesta. Sen tarkoitus ei ole myöskään mainostaa tiettyjä tuotteita tai palveluita, vaikka brändiviihteestä poiketen sitä voidaankin esittää maksetuilla mainospaikoilla. Brändifilmiä voinee ajatella mainoksena, jonka tarkoituksena on kasvattaa enemmänkin pitkän aikavälin bränditunnettuutta ja -pidettävyyttä, kuin lyhyen aikavälin myyntiä. Kun pitkän aikavälin strategista markkinointia tekee hyvin, myynti seuraa kyllä perässä.